Szkoła Podstawowa nr 10

im. Izabeli Branickiej w Białymstoku

ksiązki

 

Podsumowanie obchodów Tygodnia Języka Polskiego

w Publicznym Gimnazjum nr 3 im. Izabeli Branickiej

w Białymstoku

W naszej szkole w związku z przypadającym na 21 lutego Międzynarodowym Dniem Języka Ojczystego już po raz drugi został zorganizowany Tydzień Języka Polskiego. Nasi uczniowie chętnie włączali się w rozmaite działania promujące język ojczysty oraz literaturę.

TJP rozpoczął się w poniedziałek 15 lutego od promowania poprawności językowej. Uczniowie wykonali przepiękne plakaty o poprawnej polszczyźnie, zasadach ortograficznych i interpunkcyjnych. Młodzież do tego zadania podeszła bardzo ambitnie – kolorowe, pomysłowe, wykonane z dbałością o szczegóły plakaty reklamowały poprawną polszczyznę na szkolnych korytarzach. Podsumowaniem akcji plakatowej był szkolny konkurs „Poprawna polszczyzna”. Czternaścioro odważnych uczestników udowadniało, że język polski nie ma przed nimi żadnych tajemnic.

We wtorek 17 lutego odbyły się warsztaty teatralne, które poprowadziła aktorka Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku. Dwadzieścioro troje uczniów klas I – III miało okazję zmierzyć się z zadaniami teatralnymi. Wykorzystując fragmenty tekstu „Romeo i Julia” Williama Szekspira, ćwiczyli plastyczność ciała, dykcję i głosową interpretację treści dramatu.Warsztaty tak bardzo spodobały się uczniom, że będą kontynuowane w formie cyklicznych spotkań z aktorami białostockich teatrów.

Wtorek to też dzień, w którym dwanaścioro uczniów klasy IIId czytało baśnie dzieciom. Nasze uczennice zaprezentowały przedszkolakom z trzech przedszkoli samorządowych (PS Nr 30, PS Nr 68 i PS Nr 21) baśnie „Czerwony Kapturek” i „Kopciuszek”. Uczniowie wykorzystali własne pomysły na kostiumy, scenografię i rekwizyty. Fragmenty baśni zostały przygotowane w formie krótkich scenek. Przedsięwzięcie to spotkało się z bardzo życzliwym odbiorem zarówno maluchów jak i nauczycieli.

W czwartek uczniowie wszystkich klas II uczestniczyli w lekcji medialnej w kinie „Ton” na temat: Uwaga! Reklamy! Drugoklasiści mieli m. in. okazję nauczyć się rozpoznawania cech tekstów reklamowych, dostrzegania fikcyjności świata reklamy, rozpoznawania w tekstach reklamowych elementów o charakterze perswazyjnym i emocjonalnym. Świadomie dystansowali się i przyjmowali postawę krytyczną wobec zabiegów słownego i wizualnego nacisku. Na koniec obejrzeli film "Iluzja" (reż. Louis Leterrier), który wg recenzji z Filmweb „potrafi oczarować widza, wprowadzając go w świat iluzji i manipulacji, w wyniku czego nic nie jest takie, jak się na początku wydawało."

Gdy uczniowie klas II poznawali zagadnienia dotyczące reklamy, trzecioklasiści uczestniczyli w warsztatach z zakresu analizy i interpretacji dzieł malarskich. Gimnazjaliści z pomocą nauczyciela poddali interpretacji i ocenie zarówno średniowieczny tryptyk pt. „Sąd Ostateczny” autorstwa Hansa Memlinga, jak i „Mona Lisę” – jeden z najsłynniejszych obrazów w dziejach sztuki. Pomocą we wnikliwej analizie służyła zebranym prezentacja multimedialna ujmująca zarówno słownictwo niezbędne w zredagowaniu opisu obrazu, jak również wskazówki dotyczące elementów, na które warto zwrócić uwagę w czasie odbioru dzieła sztuki. Dzięki temu uczniowie skupili uwagę na symbolach obecnych na obrazach i omawiali rolę użytych barw. Udział w warsztatach poświęconych analizie i interpretacji obrazów umożliwił uczestnikom spojrzenie na malarstwo z różnych punktów widzenia, a nawet  pozwolił na nowe,  czasem nawet niewiarygodne  odczytania dzieł.

Piątek 19 lutego to „Dzień z bohaterem literackim”. Uczniowie klas: IIe, IIc i IId przebrali się za postaci z lektur. Na szkolnym korytarzu pojawili się m. in.: dwaj Romeowie Monteki, Julia Kapuleti, hobbici, krasnoludy, Gandalf i średniowieczni rycerze.

Uczennice klasy Ib przygotowały happening polonistyczny. Rozdawały swoim koleżankom i kolegom z klas I pytania i zagadki ortograficzne, frazeologiczne oraz językowe. Każde dobre rozwiązanie nagradzane było ciasteczkiem upieczonym dzień wcześniej na zajęciach kulinarnych.

Różnorodne akcje prowadzone w ramach Tygodnia Języka Polskiego ponownie pozwoliły zainteresować naszą młodzież poprawnością i kulturą ojczystego języka, rozwinąć umiejętności pisania, mówienia, słuchania oraz wyrażania własnych emocji oraz zaprezentować, często skrywane przez uczniów, talenty.

Dziękuję wszystkim uczniom i nauczycielom za aktywne włączenie się w działania w ramach obchodów TJP. Zachęcam do obejrzenia zdjęć w Galerii.

Koordynator TJP

Małgorzata Ostrowska  

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

  synergia logo

 

  

certyfikat placówki rozwijającej talenty


logo-sportowe-taleny-pl-2.jpg

 

dyplom dla szkoły za zajęcie trzeciego miejsca w rankingu białostockich szkół podstawowych w 2021 rokuOdznaka_3.png

logotyp z napisem trzymaj formę

 

logotyp z napisem rozśpiewany Bialystok

 

plakat z napisem międzynarodowy projekt edukacyjny emocja

 

logotyp dostawców mleka i owoców do szkół agmar

 

 

logo z napisem wychowawca podwórkowy

 

logo promujące zbiórkę baterii

 

logotyp z napisem szkoła pamięta

 

 

 plakat  całodobowej infolinii dla dzieci i młodzieży

 

logo z napisem podwórko nivea

 

 

logo z napisem w tej szkole realizowany jest program sks

 

plakat świetliczaki na tropie kolorów świata

 

logotyp programu uczymy dzieci programować

 

facebook_page_plugin