Szkoła Podstawowa nr 10

im. Izabeli Branickiej w Białymstoku

ksiazka ikonaW naszej szkole w związku z przypadającym na 21 lutego Międzynarodowym Dniem Języka Ojczystego został zorganizowany Tydzień Języka Polskiego. Nasi uczniowie chętnie włączali się w rozmaite działania promujące język ojczysty.

TJP rozpoczął się w poniedziałek 16 lutego od promowania poprawności językowej. Pani M. Jamiołkowska zachęciła i zmobilizowała młodzież do wykonania plakatów o poprawnej polszczyźnie. Młodzież do tego zadania podeszła bardzo ambitnie – kolorowe, pomysłowe, wykonane z dbałością o szczegóły plakaty reklamowały poprawną polszczyznę na piętrze szkolnego korytarza. Ten dzień zakończył się konkursem "Czy znasz polszczyznę?" zorganizowanym przez panią M. Ostrowską. W konkursie tym wzięło udział aż 84 uczniów. Mieli oni rozstrzygnąć, np.: czy student podjął czy poczynił starania o stypendium, czy szedł w życiu po linii najmniejszego oporu czy po najmniejszej linii oporu.

Najlepsi okazali się:

Gabriela Kunicka z kl. IIIe (1. miejsce)

Adam Kwiatkowski z kl. Ic (2. miejsce)

Jan Siemion z kl. IIIb (3. miejsce)

Justyna Nieradko z kl. IIIb (3. miejsce)

Marta Bogacka z kl. IIIe (3. miejsce)

Wtorek 17 lutego poświęcony był promowaniu czytelnictwa i biblioteki szkolnej. Na parterze wokół biblioteki pojawiła się kolejna "porcja" plakatów, tym razem zachęcających do czytania książek. Hasła: Czytanie nie boli, Książka nie gryzie, Bądź czarną owcą, wstąp do biblioteki, Czytanie rozwija wyobraźnię na pewno przekonały naszego młodego czytelnika, by wstąpić do szkolnej biblioteki i wypożyczyć ciekawą książkę, do której tego dnia dołączony był cukierek, by lektura była jeszcze przyjemniejsza. Uczniowie PG3 wzięli też udział w happeningu pod hasłem "Daj się przyłapać na czytaniu". Młodzież poleca ciekawą książkę, to kolejne działanie, które miało zachęcić uczniów do czytania.

Pani D. Mierzwińska wraz z uczennicami klasy IId: Julią Bajko, Wiktorią Sawicką, Joanną Trofimiuk, Karoliną Iosardi i Mileną Czemierys odwiedziły dwa przedszkola (PS Nr 46 oraz PS Nr 68). Dziewczynki czytały przedszkolakom fragmenty baśni H. Ch. Andersena Księżniczka na ziarnku grochu oraz Legendę o smoku wawelskim.  Baśnie zostały zaprezentowane w formie scenki dramatycznej z wykorzystaniem rekwizytów i strojów. Czytaniu towarzyszyła gra na gitarze Julii Bajko. Za propagowanie literatury dziecięcej wśród przedszkolaków w ramach TJP odbywającego się w naszej szkole otrzymały pisemne podziękowania.

W środę 18 lutego klasy III oraz klasa Ie wysłuchała wykładu zaproszonego gościa. Doktor językoznawstwa z Uniwersytetu w Białymstoku – Konrad Szamryk przybliżył młodzieży tematykę błędów językowych. Powiedział o najbardziej powszechnych błędach popełnianych przez Polaków. Po tym spotkaniu na pewno każdy uczeń będzie wiedział, że światło się włącza/wyłącza, a do kogoś pisze się SMS.

W konkursie przygotowanym przez uczennice klasy Ic – Julię Łapińską, Małgorzatę Dębowską i Klaudię Szymkowską – wzięli też udział nauczyciele. Zmierzyli się ze slangiem szkolnym. Naszym pedagogom poszło całkiem nieźle.

Czwartek był dniem promowania ciekawych książek. Na szkolnym korytarzu pojawiła się wystawa przygotowana przez uczniów pani M. Jamiołkowskiej.

Odbył się też konkurs recytatorski, który zorganizowały panie D. Burel i D. Mierzwińska. Wiersze pół żartem, pół serio o miłości recytowało 7 uczennic. Jury za doskonałą dykcję, ekspresję, zróżnicowaną emocjonalność przekazu oraz wybór tekstu przyznało:

1. miejsce – Izabeli Trykozko z kl. IIIc (Filozofia dramatuks. Tischner – fragmenty)
2. miejsce – Patrycji Weremijewicz z kl. Ia (W. Szymborska Nic dwa razy)
3. miejsce – Katarzynie Ostrowskiej (Hymn o miłości św. Pawła).

Piątek 20 lutego został poświęcony ortografii. Na dwóch długich przerwach odbył się happening ortograficzny. Uczniowie wybierali ze słownika wyrazy z trudnością ortograficzną, zapisywali je na karteczkach i przyklejali na kolorowym papierze. W ten sposób powstały zestawy słówek, których pisownię łatwo będzie po takiej akcji zapamiętać.

Obchody TJP zakończył konkurs o miano Mistrza Ortografii zorganizowany przez panią M. Ostrowską. Nasi gimnazjaliści napisali arcytrudne dyktando o uczniu, który cierpiał co niemiara, handryczył się ze wszystkimi i spożywał superpożywną sałatkę rzeżuchowo-bakłażanową.

Mistrzem Ortografii została Maria Suprunowicz z kl. IIIe

2. miejsce zajęła Dominika Zawadzka z kl. IIIe

3. miejsce zajął Jacek Jakimiuk z kl. IIIa.

Uczniowie po zakończonych działaniach w ramach TJP wypełnili ankietę ewaluacyjną. Wynika z niej, że prawie 90% uczniów naszej szkoły podobały się działania w ramach TJP (najbardziej: tworzenie plakatów, uczestnictwo w konkursach i wykład zaproszonego gościa). 75% młodzieży wzięło czynny udział w obchodach TJP, 85% – stwierdziło, że chce, by TJP odbywał się w szkole co roku. 77% odpowiedziało, że poszerzyło swoją wiedzę na temat polszczyzny. Co ciekawe – niektórym, być może przekornym – działania się nie podobały, ale i tak powiedzieli, że wiedzą więcej o języku polskim.

Różnorodne akcje prowadzone w ramach Tygodnia Języka Polskiego pozwoliły zainteresować naszą młodzież poprawnością i kulturą ojczystego języka, rozwinąć umiejętności pisania, mówienia, słuchania oraz wyrażania własnych emocji oraz zaprezentować, często skrywane przez uczniów, talenty.

Dziękuję wszystkim uczniom za aktywne włączenie się w działania w ramach obchodów TJP. Zachęcam do obejrzenia w Galerii fotorelacji przygotowanej przez A. Bernackiego.

Organizatorka TJP

Małgorzata Ostrowska

 

   

 

 

 

 

 

  synergia logo

 

certyfikat placówki rozwijającej talenty

 

dyplom dla szkoły za zajęcie trzeciego miejsca w rankingu białostockich szkół podstawowych w 2021 rokuOdznaka_3.png

logotyp z napisem trzymaj formę

 

logotyp z napisem rozśpiewany Bialystok

 

plakat z napisem międzynarodowy projekt edukacyjny emocja

 

logotyp dostawców mleka i owoców do szkół agmar

 

 

logo z napisem wychowawca podwórkowy

 

logo promujące zbiórkę baterii

 

logotyp z napisem szkoła pamięta

 

 

 plakat  całodobowej infolinii dla dzieci i młodzieży

 

logo z napisem podwórko nivea

 

 

logo z napisem w tej szkole realizowany jest program sks

 

plakat świetliczaki na tropie kolorów świata

 

logotyp programu uczymy dzieci programować

 

facebook_page_plugin