GŁOŚNE CZYTANIE – ROZBUDZA DZIAŁANIE
W roku szkolnym 2022/2023 wdrożyliśmy innowację pod hasłem : „Głośne czytanie – rozbudza działanie” cykl spotkań z wykorzystaniem książki Joanny Wachowiak „Opowiastki dla małych uszu”, której autorem jest pani Eliza Siemieńczyk.
Czytanie dziecku na głos buduje zdolność przeżywania: dostrzegania, nazywania emocji i odczuwania ich w bezpieczny sposób. Przeżycia są „ukryte” w bohaterze bajki, historie i bohaterowie budują w dzieciach odwagę do wyrażania uczuć.
Czytanie kreuje pole i przestrzeń, na którym dziecko rozwija i buduje potrzebę patrzenia, słuchania i rozumienia świata, który je otacza. Czytając nie tylko przejmuje wiedzę i reaguje na nią – może ją ocenić, zastosować i przekazać innym.
„Opowiastki dla małych uszu” to przyjazne, zabawne i pouczające opowiadania. Każde z nich daje pozytywny przekaz, a dzięki nim dzieci mają możliwość utożsamiania się z głównymi bohaterami.
Perypetie bohaterów „Opowiastek dla małych uszu” są bardzo różnorodne, a tym samym niezwykle intrygujące. Opowiadają o pomocnej i przyjacielskiej wiewiórce, króliku poszukującym najlepszego miejsca do spania, o dwóch biedronkach niezwykle różniących się od siebie, o myszkach posiadających największy skarb na świecie, o myszy pragnącej latać, o ślimaku niepotrafiącym znaleźć kompana do zabaw, a także o pszczółkach, mrówkach i motylach, które nie chciały, aby zachodziło słońce.
Każda z siedmiu opowieści skłania do refleksji, przekazując ukryty morał, nad którym warto pochylić się dłuższą chwilę. Przedstawione historie uświadamiają, że nie wolno rezygnować ze swoich marzeń, a wiara w siebie czyni cuda. Pomoc innym, nawet kosztem własnych udogodnień, daje mnóstwo radości i satysfakcji. Dom jest najwspanialszym miejscem na ziemi, do którego zawsze wraca się z uśmiechem na twarzy. Osoby, które narzekają na wszystko, co ich otacza, zawsze będą to robiły – niezależnie jak zechce się im dogodzić. Przyjaźń jest największym skarbem, który potrafi przezwyciężyć wszelkie problemy, jakie los rzuca pod nogi.
Innowacja skierowana jest do uczniów klas I – III uczęszczających do świetlicy szkolnej. Zajęcia prowadzone są systematycznie, odbywają się raz w tygodniu. Czytanie trwa 20-25 minut. Po każdym przeczytanym opowiadaniu odbywa się rozmowa i refleksja nad przeczytanym tekstem.
W roku szkolnym 2022/2023 w klasach I-III rozpoczęliśmy innowacyjne nauczanie ortografii polegające na wykorzystaniu metody Kolorowej Ortografii, której twórcą jest Lesław Furmaga. Prowadzone zajęcia w znacznej mierze opierają się na programie nauczania ortografii Pani Renaty Pasymowskiej „Moi Przyjaciele z Literkowa” i stworzonych przez autorkę pluszowych liter: Żarusia, Porządnisia, Próżniaka, Otwartusia, Hałasusia, Cichusia i Wyjątkusia. W czasie zajęć ogromne znaczenie ma twórcza aktywność uczniów. Działania obejmują m.in. integrację treści językowych z plastycznymi i teatralnymi. Mamy nadzieję, że nauka poprzez przeżywanie, działanie, doświadczanie i eksperymentowanie z barwą, kształtem, fakturą przyczyni się do lepszego zapamiętania reguł ortograficznych i pisowni trudnych wyrazów.