Ma ona na celu popularyzację innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych w zakresie omawiania lektur szkolnych, zgodnych z podstawą programową. W trakcie zajęć uczniowie wyżej wymienionych klas uczestniczą w spotkaniach literackich związanych z problematyką utworu oraz przygotowują na tę okoliczność wyjątkowy poczęstunek, ściśle powiązany z treścią lektury, jej bohaterami i wydarzeniami, które warto zapamiętać. Sami wcielają się w role wybranych postaci, dokonują selekcji informacji, rozwijają wyobraźnię oraz kształtują świadomość własnego ciała. Uczą się wrażliwości, empatii, tolerancji, a także wychodzenia poza schematy myślowe.
Prowadzący zajęcia umożliwia uczniom wybór ulubionego sposobu ekspresji i dzięki różnorodnym działaniom na lekcjach języka polskiego odbywa się żywy spektakl, będący efektem połączenia takich elementów, jak: gra aktorska, reżyseria, dekoracja, charakteryzacja, muzyka, rekwizyty i kostiumy.
Ogólnopolska innowacja pedagogiczna "Nietypowe święta w naszej klasie"
Klasa 3a bierze udział w ogólnopolskiej innowacji pedagogicznej "Nietypowe święta w naszej klasie".
Niniejsza innowacja powstała z chęci uatrakcyjnienia procesu edukacyjnego uczniów, ma ona na celu szerzenie idei nowoczesnego, spełniającego potrzeby współczesnego świata, uczenia. Działania mają ukazać, iż obecnie proces edukacji, przynajmniej na I etapie edukacyjnym, może znacznie różnić się od tego, z czym kojarzy się szkoła. Nie powinien i nie może być tylko tradycyjnym siedzeniem w ławce czy przepisywaniem z tablicy. Nauka powinna być przyjemnością oraz - dla dzieci w tak młodym wieku - działaniem w formie zabawy. Stwarzanie sytuacji edukacyjnych poprzez znajdywanie pretekstu do poszerzania i pogłębiania wiedzy może sprawić, że dzieci będą uczyły się chętniej i więcej, a danie możliwości wyboru i wspólnego decydowania zwiększyć motywację do pracy oraz poczucie odpowiedzialności za jej efekty.
Założeniem jest obchodzenie w roku szkolnym minimum 20 (z proponowanych 180) świąt w celu - w oparciu o tematykę tychże - realizacji podstawy programowej i zdobywania przez dzieci wiedzy oraz umiejętności. Święto nie jest tematem zajęć samym w sobie - jest impulsem, pretekstem do podjęcia działań dydaktycznych, realizujących podstawę programową. W założeniu o samym święcie, jego pochodzeniu, idei jego ustanowienia wspominamy krótko, jako o ciekawostce - natomiast dalszy przebieg zajęć jest praktyczną realizacją idei mu przyświecającej.
W roku szkolnym 2023/2024 w klasie I C wdrażana jest innowacja "Zabawa z ortografią" polegająca na wykorzystaniu metody Kolorowej Ortografii, której twórcą jest Lesław Furmaga. Prowadzone zajęcia w znacznej mierze opierają się na programie nauczania ortografii Pani Renaty Pasymowskiej „Moi Przyjaciele z Literkowa” i stworzonych przez autorkę pluszowych liter: Żarusia, Porządnisia, Próżniaka, Otwartusia, Hałasusia, Cichusia i Wyjątkusia. W czasie zajęć ogromne znaczenie ma twórcza aktywność uczniów. Działania obejmują m.in. integrację treści językowych z plastycznymi i teatralnymi. Mamy nadzieję, że nauka poprzez przeżywanie, działanie, doświadczanie i eksperymentowanie z barwą, kształtem, fakturą przyczyni się do lepszego zapamiętania reguł ortograficznych i pisowni trudnych wyrazów.
GŁOŚNE CZYTANIE – ROZBUDZA DZIAŁANIE
W roku szkolnym 2022/2023 wdrożyliśmy innowację pod hasłem : „Głośne czytanie – rozbudza działanie” cykl spotkań z wykorzystaniem książki Joanny Wachowiak „Opowiastki dla małych uszu”, której autorem jest pani Eliza Siemieńczyk.
Czytanie dziecku na głos buduje zdolność przeżywania: dostrzegania, nazywania emocji i odczuwania ich w bezpieczny sposób. Przeżycia są „ukryte” w bohaterze bajki, historie i bohaterowie budują w dzieciach odwagę do wyrażania uczuć.
Czytanie kreuje pole i przestrzeń, na którym dziecko rozwija i buduje potrzebę patrzenia, słuchania i rozumienia świata, który je otacza. Czytając nie tylko przejmuje wiedzę i reaguje na nią – może ją ocenić, zastosować i przekazać innym.
„Opowiastki dla małych uszu” to przyjazne, zabawne i pouczające opowiadania. Każde z nich daje pozytywny przekaz, a dzięki nim dzieci mają możliwość utożsamiania się z głównymi bohaterami.
Perypetie bohaterów „Opowiastek dla małych uszu” są bardzo różnorodne, a tym samym niezwykle intrygujące. Opowiadają o pomocnej i przyjacielskiej wiewiórce, króliku poszukującym najlepszego miejsca do spania, o dwóch biedronkach niezwykle różniących się od siebie, o myszkach posiadających największy skarb na świecie, o myszy pragnącej latać, o ślimaku niepotrafiącym znaleźć kompana do zabaw, a także o pszczółkach, mrówkach i motylach, które nie chciały, aby zachodziło słońce.
Każda z siedmiu opowieści skłania do refleksji, przekazując ukryty morał, nad którym warto pochylić się dłuższą chwilę. Przedstawione historie uświadamiają, że nie wolno rezygnować ze swoich marzeń, a wiara w siebie czyni cuda. Pomoc innym, nawet kosztem własnych udogodnień, daje mnóstwo radości i satysfakcji. Dom jest najwspanialszym miejscem na ziemi, do którego zawsze wraca się z uśmiechem na twarzy. Osoby, które narzekają na wszystko, co ich otacza, zawsze będą to robiły – niezależnie jak zechce się im dogodzić. Przyjaźń jest największym skarbem, który potrafi przezwyciężyć wszelkie problemy, jakie los rzuca pod nogi.
Innowacja skierowana jest do uczniów klas I – III uczęszczających do świetlicy szkolnej. Zajęcia prowadzone są systematycznie, odbywają się raz w tygodniu. Czytanie trwa 20-25 minut. Po każdym przeczytanym opowiadaniu odbywa się rozmowa i refleksja nad przeczytanym tekstem.