Szkoła Podstawowa nr 10

im. Izabeli Branickiej w Białymstoku

 

 Ogólnopolska innowacja pedagogiczna "Nietypowe święta w naszej klasie"

 

         Klasa 3a bierze udział w ogólnopolskiej innowacji pedagogicznej "Nietypowe święta w naszej klasie".
Niniejsza innowacja powstała z chęci uatrakcyjnienia procesu edukacyjnego uczniów, ma ona na celu szerzenie idei nowoczesnego, spełniającego potrzeby współczesnego świata, uczenia. Działania mają ukazać, iż obecnie proces edukacji, przynajmniej na I etapie edukacyjnym, może znacznie różnić się od tego, z czym kojarzy się szkoła. Nie powinien i nie może być tylko tradycyjnym siedzeniem w ławce czy przepisywaniem z tablicy. Nauka powinna być przyjemnością oraz - dla dzieci w tak młodym wieku - działaniem w formie zabawy. Stwarzanie sytuacji edukacyjnych poprzez znajdywanie pretekstu do poszerzania i pogłębiania wiedzy może sprawić, że dzieci będą uczyły się chętniej i więcej, a danie możliwości wyboru i wspólnego decydowania zwiększyć motywację do pracy oraz poczucie odpowiedzialności za jej efekty.

        Założeniem jest obchodzenie w roku szkolnym minimum 20 (z proponowanych 180) świąt w celu - w oparciu o tematykę tychże - realizacji podstawy programowej i zdobywania przez dzieci wiedzy oraz umiejętności. Święto nie jest tematem zajęć samym w sobie - jest impulsem, pretekstem do podjęcia działań dydaktycznych, realizujących podstawę programową. W założeniu o samym święcie, jego pochodzeniu, idei jego ustanowienia wspominamy krótko, jako o ciekawostce - natomiast dalszy przebieg zajęć jest praktyczną realizacją idei mu przyświecającej.

uczniowie klasy 3 a ze swoimi marzeniamiinnowacja w klasie 3a - uczniowie projektują swoje marzenia innowacja marzenia w kl 3a


moi przyjaciele z literkowa

              W roku szkolnym 2023/2024 w klasie I C wdrażana jest innowacja "Zabawa z ortografią" polegająca na wykorzystaniu metody Kolorowej Ortografii, której twórcą jest Lesław Furmaga. Prowadzone zajęcia w znacznej mierze opierają się na programie nauczania ortografii Pani Renaty Pasymowskiej „Moi Przyjaciele z Literkowa” i stworzonych przez autorkę pluszowych liter: Żarusia, Porządnisia, Próżniaka, Otwartusia, Hałasusia, Cichusia i Wyjątkusia. W czasie zajęć ogromne znaczenie ma twórcza aktywność uczniów. Działania obejmują m.in. integrację treści językowych z plastycznymi i teatralnymi. Mamy nadzieję, że nauka poprzez przeżywanie, działanie, doświadczanie i eksperymentowanie z barwą, kształtem, fakturą przyczyni się do lepszego zapamiętania reguł ortograficznych i pisowni trudnych wyrazów.

 


 

GŁOŚNE CZYTANIE – ROZBUDZA DZIAŁANIE  

 

          W roku szkolnym 2022/2023 wdrożyliśmy innowację pod hasłem : „Głośne czytanie – rozbudza działanie” cykl spotkań z wykorzystaniem książki Joanny Wachowiak „Opowiastki dla małych uszu”, której autorem jest pani Eliza Siemieńczyk.

          Czytanie dziecku na głos buduje zdolność przeżywania: dostrzegania, nazywania emocji i odczuwania ich w bezpieczny sposób. Przeżycia są „ukryte” w bohaterze bajki, historie i bohaterowie budują w dzieciach odwagę do wyrażania uczuć.

          Czytanie kreuje pole i przestrzeń, na którym dziecko rozwija i buduje potrzebę patrzenia, słuchania i rozumienia świata, który je otacza. Czytając nie tylko przejmuje wiedzę i reaguje na nią – może ją ocenić, zastosować i przekazać innym.

          „Opowiastki dla małych uszu” to przyjazne, zabawne i pouczające opowiadania. Każde z nich daje pozytywny przekaz, a dzięki nim dzieci mają możliwość utożsamiania się z głównymi bohaterami.

Perypetie bohaterów „Opowiastek dla małych uszu” są bardzo różnorodne, a tym samym niezwykle intrygujące. Opowiadają o pomocnej i przyjacielskiej wiewiórce, króliku poszukującym najlepszego miejsca do spania, o dwóch biedronkach niezwykle różniących się od siebie, o myszkach posiadających największy skarb na świecie, o myszy pragnącej latać, o ślimaku niepotrafiącym znaleźć kompana do zabaw, a także o pszczółkach, mrówkach i motylach, które nie chciały, aby zachodziło słońce.

           Każda z siedmiu opowieści skłania do refleksji, przekazując ukryty morał, nad którym warto pochylić się dłuższą chwilę. Przedstawione historie uświadamiają, że nie wolno rezygnować ze swoich marzeń, a wiara w siebie czyni cuda. Pomoc innym, nawet kosztem własnych udogodnień, daje mnóstwo radości i satysfakcji. Dom jest najwspanialszym miejscem na ziemi, do którego zawsze wraca się z uśmiechem na twarzy. Osoby, które narzekają na wszystko, co ich otacza, zawsze będą to robiły – niezależnie jak zechce się im dogodzić. Przyjaźń jest największym skarbem, który potrafi przezwyciężyć wszelkie problemy, jakie los rzuca pod nogi.

          Innowacja skierowana jest do uczniów klas I – III uczęszczających do świetlicy szkolnej. Zajęcia prowadzone są systematycznie, odbywają się raz w tygodniu. Czytanie trwa 20-25 minut. Po każdym przeczytanym opowiadaniu odbywa się rozmowa i refleksja nad przeczytanym tekstem.

               nauczycielka czyta dzieciom ze świetlicy książkędzieci ze świetlicy słuchają czytanej im książki dzieci ze świetlicy słuchają czytanej książki

         

 

   

 

 

 

 

 

  synergia logo

 

certyfikat placówki rozwijającej talenty

 

dyplom dla szkoły za zajęcie trzeciego miejsca w rankingu białostockich szkół podstawowych w 2021 roku

 

logotyp z napisem trzymaj formę

 

logotyp z napisem rozśpiewany Bialystok

 

plakat z napisem międzynarodowy projekt edukacyjny emocja

 

logotyp dostawców mleka i owoców do szkół agmar

 

 

logo z napisem wychowawca podwórkowy

 

logo promujące zbiórkę baterii

 

logotyp z napisem szkoła pamięta

 plakat  całodobowej infolinii dla dzieci i młodzieży

 

logo z napisem podwórko nivea

 

 

logo z napisem w tej szkole realizowany jest program sks

 

plakat świetliczaki na tropie kolorów świata

 

logotyp programu uczymy dzieci programować

 

facebook_page_plugin